torsdag 9 september 2010

Vampyrförsvar

Samtidigt som jag plöjde igenom en Draculafilm slog det mig plötsligt att korset är den enda symbol som skyddar mot vampyrer. Den är ju en kristen symbol som kan vara gjort av i stort sett vad som helst förutom antimateria för hur skulle det funka... galet. Det stora hålet i teorin om vampyrförsvar är bara vad har andra religioner för symbol till försvar?

Jag kan ärligt säga att jag inte vet hur en hindu, muslim eller jude skulle jaga bort en vampyr förutom med silver (som blir alldeles för dyrt i längden) eller med en påle (som man måste köra genom hjärtat och riskera sitt eget liv). Jag menar vampyrer måste ju leva i andra delar av världen än den kristna och hur hindrar man dem från att närma sig huset? Kan man sätta upp ett kors ovanför dörren i Iran? Nej... så hur gör man?

Det verkar inte vara helt genomtänkt. Hur gör jag om jag skulle stöta på en vampyr i Indien eller Kina? Jag blir ju orolig. En amerikansk varulv i London, visst! Men vad händer när den killen istället hamnar i Asien och vi har en amerikansk varulv i Bangkok och allt utspelar sig lite mer annorlunda. Sånt kan man tänka på ibland...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar