onsdag 18 augusti 2010

Sluta vara tjurig och ta tag i det...




Film är helt förträffligt förpillande men vissa karaktärer kan förstöra viktiga delar och sänka uppskattningen av filmupplevelsen. Jag har två eleganta exempel på sådana tattare till karaktärer.

Harry Potter denna modige och legendariska pojke spenderar 80 % av filmerna med att tjura över hur han har det på Hogwarts trots att han fått det 1000 gånger bättre än han hade det innan. Ständiga raseriutbrott följt av smygande bakom ryggen på sina vänner som han behandlar som smuts samt gängar den ena vännen i frågas syster... Hur illa det än låter är det värsta när Harry ska bevisa att han kan göra saker själv och får utbrott på alla i sin omgivning likt en 5-åring på fulhash, seriöst ta dig i kragen ungjävel.

Frodo är en liten självisk irriterande hob som från halva sagan om ringen till halva sagan om konungens återkomst bara tjurar och beter sig själviskt.Saker som "Nej Sam jag klarar det själv", "Oj jag tittade visst ner i vattnet man inte skulle se ner i för då dör man", "Jag kan behålla ringen det är chill" eller "Aa en slemmig, sinnesrubbad, schizofren, äcklig varelse som vill ha ringen och döda oss... han kan få hänga på, visst" står som spön i backen och gör inte bara Frodo irriterande utan även till en idiot av den värsta, envisa, godtrogna sorten. Jag sitter och ryser varje gång Frodo bryter ihop och säger att han inte ska klara det eller får utbrott på den eller de som står närmast... ta dig samman, livet är hårt ditt lilla irritationsmoment av högsta graden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar